Winterstalling
…Met een bagagekarretje halen we al de nodige spullen van boord naar de auto. In ieder geval de zeilen, de tent en de huikjes. Die hangen we thuis zo snel mogelijk uit (in de garage en in het huis). We willen ze echt door en door droog hebben. Bij het opvouwen controleren we of de naden nog goed zijn. Dit jaar hebben we de tent toch maar even naar Dekker Watersport gebracht om de naden opnieuw te laten stikken. Natuurlijk gaat de watertank helemaal leeg.
We komen weer in Kortenhoef zodra de boot uit het water is. We maken dan in ieder geval de waterlijn goed schoon (nu is dat nog relatief gemakkelijk, we hebben dat ook wel eens in maart gedaan, maar dan is het heel erg poetsen hoor!). Ook maken we de romp schoon. De lijnen van het dekkleed kunnen immers krassen maken op een vuile romp. Verder halen we de kussens/matrassen van de boot, natuurlijk alle kleding, etens-waren enz. De kastjes en luikjes zetten we open. Ook de deur naar het toilet gaat op een kier (gefixeerd). Twee patrijspoorten achter blijven open (met horren erin) en we zetten een drietal vochtvreters (in emmers) in de boot. De rest wordt altijd keurig verzorgd door Martin de Kloet: het winterklaar maken van de motor en het toedekken van de boot met een dekzeil (die huren we dan bij hem). Ook spreken we met Martin door als er bepaalde dingen moeten gebeuren. In het begin waren dat verbeteringen aan de boot, nu komen we in de fase dat er dingen vernieuwd moeten worden. Vorig jaar hebben we er een nieuw log in laten zetten. Dit jaar hebben we gevraagd of het hout van de tafel, de keuken en de trap opnieuw behandeld kan worden. Ook vervangt hij het contactslot. In de winter komen we dan nog een paar keer kijken of alles er nog goed bij ligt.
Hubert de Waard
(Midget 26 ‘Bollerick’)
Spitsgattertje 154, oktober 2015